Bestruket, obestruket, åldersbeständigt, strukturerat och mycket mer...
Vad vill du ha för känsla?
Att välja rätt papper
Att välja rätt papper är viktig del när man tar fram en trycksak. Det är viktigt att det passar utformningen och ger din trycksak rätt känsla. Här kommer lite tips och annat som kan vara värt att tänka på när det kommer till pappersval. Är det något du funderar över så ta kontakt med oss, vi hjälper dig gärna!
Tips att tänka på
Här kommer några tips som kan vara värt att tänka på inför valet av papper:
Är det mycket och stora bilder? Då kommer bilderna mer till sin rätt på ett bestruket papper.
Kommer trycksaken utsättas för mycket slitage? Det finns många olika alternativ på syntetiska material som tål väder, vind och är rivtåliga. Ett alternativ är också att man laminerar trycksaken för att öka hållbarheten. Omslag till böcker är bra att laminera, om man vill att de ska hålla för att läsas om och om igen.
Mycket text? Läsbarheten ökar på ett obestruket papper.
Hur länge vill jag att mottagaren ska behålla min trycksak? Vill man ha ett personligare uttryck kanske färgade omslag eller olika typer av effektpapper vara bra att titta på. Men för ett reklamblad eller flyer så kanske ett enklare, och billigare papper är att föredra.
Vilken känsla vill jag förmedla med trycksaken? Obestrukna papper ger ett mjukare och ”trendigare” uttryck, samtidigt som ett glossigt papper kan ge en lyxigare känsla. Även gramvikten på pappret påverkar känslan.
Åldringsbeständigt och arkivbeständigt
När man pratar om åldersbeständigt papper menar man två olika saker. Dels att det inte ska gulna/blekna samt att det ska kunna bibehålla styrkan efter många år. För det sistnämnda finns det ett ISO certifikat som heter ISO 9706 (Arkivbeständigt) samt DIN 6736 (Åldringsbeständigt).
Så här säger SIS om ISO 9706:
”Då det inte finns något sätt att realistiskt åldra ett papper, utöver det naturliga åldrandet, anger denna standard vissa krav på egenskaper som är väsentliga för att ett papper skall ha lång hållbarhet. Standarden anger kraven när det gäller rivstyrka, alkalisk reserv, Kappatal och pH-värde. Standarden anger också vad en provningsrapport ska innehålla. Papper som uppfyller kraven har rätt att bära oändlighetssymbolen – den liggande åttan.”
Åldringsbeständigt papper innebär att det under normala förhållanden ska kunna klara flera hundra år utan att brytas ner nämnvärt, men den gällande standarden tar endast fasta på mekaniska egenskaper, inte gulning eller blekning.
Arkivbeständigt papper är åldringsbeständigt enligt ISO-normen och ska även kunna vikas 150 gånger i dess svagaste ledd utan att falla sönder.
Träfria papper som enbart innehåller kemisk massa gulnar långsammare, och samma sak med papper med bomullsfiber i, som även det håller vitheten längre. Färgat papper däremot, det gulnar inte utan bleknar. Men samma sak gäller här, träfria papper har en mindre risk att blekna.
Svanenmärkt papper = Svanenmärkt trycksak
Väljer du ett papper som är svanenmärkt så får du sätta svanenmärket på trycksaken eftersom vi är ett svanenmärkt tryckeri. Kriteriet för att få märka en trycksak med svanenmärket är:
”Minst 90 % av den Svanenmärkta trycksakens totala vikt ska bestå av kontrollerat eller Svanenmärkt papper. EU Ecolabel-märkt papper kan användas om det finns dokumentation som visar att papperet även uppfyller Svanens krav för kontrollerat papper. För böcker, mappar, pärmar, block, häften och blanketter är kravet 80 %.”
Vi kan papper!
Är du osäker på vad för papper som passar dig och din produkt så hjälper vi dig gärna. Vi har stor erfarenhet av vilka papper som passar bäst till olika typer av trycksaker, och vi har noga provat fram våra ”huspapper” efter vad som ger bäst resultat i våra pressar.
Verka utan att synas – är det en bra affärsstrategi?
Vi hjälper företag och organisationer med profileringen, kampanjerna och mötena. Alla ska kunna dela med sig av vad som händer och vad som erbjuds – vara utåtriktade.
Kph har Uppsalas snabbaste trycksaker. Vi har funnits i över 50 år, har 1500 kunder och fler än 6700 uppdrag per år. Vi tror att du har en massa bra idéer – vi vill ge dig enkla och snabba vägar för att förädla och pröva dem. Se oss som en förlängning av din marknads- eller kommunikationsavdelning.
Kph är ett svanenmärkt tryckeri och samarbetar i rikstäckande Intercopy.