Viktigt att tänka på för att skapa en tryckfärdig pdf
Checklista
Checklista för att skapa tryckfärdigt material
Skall du leverera tryckoriginal till oss och arbetar med Adobe’s produkter ser vi gärna att du tänker på de här grejerna för att få ett så bra slutresultat som möjligt.
• ICC-profiler
CMYK i ICC profilen Coated Fogra 39 och RGB i ICC profilen Adobe RGB 1998. Det enklaste är att du ställer in färginställningarna i dina program du jobbar i till ”Prepress (Europa) 3”
• Högupplösta bilder
Vid tryck rekommenderas alltid en upplösning på 300 DPI.
• Utfall och skärmärken
När bilder, tonplattor eller annan grafik skall täcka hela trycksakens yta är det viktigt att lämna utrymme för ev. skärning mm. Detta kallas ”utfall”, eller ”bleed” på engelska. Det måste även göras i skapandet av originalet för att det skall finnas något att ”ta av”.
Vad utfall gör är att ta med några extra millimeter (oftast 3-5 mm) på varje sida och definiera slutformatet med skärmärken, och om det inte finns något utanför arkets kant i originalet förblir det alltså vitt.
Har du lagt utfall i originalet och sen väljer skärmärken samt minst 3 mm ”bleed” eller utfall vid skapandet av pdfen så blir det rätt.
Läs mer om hur du ställer in utfall och skärmarkeringar i menyn till höger.
• Vektorgrafik
Vektorgrafik bygger på matematik och med det kan skalas utan att förlora kvalitet. Det är oftast att föredra när det gäller logotyper, symboler, lättare grafik mm.
Men när det blir för många lager eller effekter, tex kartor och dyligt, blir de ofta tunga och svårtolkade. Det kan i sin tur leda till problem vid tryck så därför rekommenderar vi att spara dessa som rastrerade ”bilder” istället.
• Sida för sida
Att arbeta i uppslag är OK men när du spar pdfen så är det sida för sida som vi vill ha materialet levererat.
• Exportera till PDF
För att vi ska kunna garantera bästa möjliga kvalitet och funktionalitet behöver den PDF-fil du skickar vara av versionen PDF/X-4, med CMYK i ICC profilen Fogra 39 och RGB i Adobe RGB 1998. PDF/ X står för PDF Exchange och är en standard för utbyte av tryckoriginal.
Verka utan att synas – är det en bra affärsstrategi?
Vi hjälper företag och organisationer med profileringen, kampanjerna och mötena. Alla ska kunna dela med sig av vad som händer och vad som erbjuds – vara utåtriktade.
Kph har Uppsalas snabbaste trycksaker. Vi har funnits i över 50 år, har 1500 kunder och fler än 6700 uppdrag per år. Vi tror att du har en massa bra idéer – vi vill ge dig enkla och snabba vägar för att förädla och pröva dem. Se oss som en förlängning av din marknads- eller kommunikationsavdelning.
Kph är ett svanenmärkt tryckeri och samarbetar i rikstäckande Intercopy.