Tidigare hade Diabetesförbundet haft en lösning som de inte var nöjda med, och därför kontaktade de oss för att se vad vi kunde erbjuda, då vi hade en tryckportal för deras visitkort. Bland annat kände de att de hade haft ett för stort lager, trycksaker blev inaktuella och fick slängas innan de hann gå åt.
Det krävdes en del möten och genomgångar för vilka förväntningar och krav Diabetesförbundet hade, och hur vi kunde möta det med vår lösning och dessutom tänka ett varv till, vad kunde vi förbättra för kunden. När vi var helt överens så var det dags att börja bygga butik, planera för lagerhållning och vilka produkter som lämpar sig bättre för print on demand, och vilka produkter som går åt och faktiskt kan vara värt att ha ett lagom stort lager för.
Detta är vad vår lösning innehåller:
Webbshop
Diabetesförbundets butik hittas på butik.diabetes.se. Vi har byggt upp butiken i det verktyg som vi använder för våra tryckportaler. Kunderna kan logga in, spara sin kundvagn, följa sin beställning och göra återbeställningar. Webbshoppen är anpassad efter Diabetesförbundets grafiska profil.
I butiken finns ett par dynamiska mallar, dvs där man kan fylla i egen information som trycks på produkten. Bland annat ett Internationellt ID kort med egna uppgifter och ett föreningsblock där man kan lägga in egen text.

Formuläret där man beställer Internationellt ID kort.
Vi erbjuder fyra olika leveranssätt (brev ej spårbart, brev spårbart, paket till privatperson och företagspaket), där priset baseras på vikt. Enbart de leveranssätt som är aktuella för din beställning syns. Så du kan inte ”råka” ta fel.
I butiken kan man betala med kort eller faktura. Det finns en integrerad lösning för kort, faktura och swish. Men då Diabetesbutikens kunder har många olika krav på fakturering (Det är vårdcentraler, föreningar, organisationer, företag och privatpersoner som beställer och vill ha leverans till olika ställen så krävs det manuell hantering på faktureringen.
Lagerhållning
När vi tog över butiken så fanns det en hel del på lager. Vi flyttade över lagret till oss, och för trycksaker så har vi fasat ut en del mot print on demand, och där fortsätter vi arbetet med att övergå till ett mer hållbart tänk, dvs ”tryck inte mer än du behöver”. Sen har vi en del produkter så som profilprodukter, smycken, böcker etc. som måste ligga på lager.
Distribution
När vi får in en order så packar vi det på lämpligt sätt beroende på produkt och skickar med Postnord. Leveransen går från oss inom 2-5 arbetsdagar.
Print on demand
Med print on demand menas att vi trycker vid behov. Det vill säga när en beställning kommer in. Med det så slipper kunden kostnad för lagerhållning samt att man inte riskerar att tryckt material blir inaktuellt. Det är ju bara att uppdatera det digitala materialet!
Kundtjänst
Alla frågor om beställningar, betalningar eller webbshoppen går via oss.
Original & grafisk form
Kph har tagit fram nya original från tidigare produkter samt tagit fram helt nya produkter utifrån Diabetesförbundets grafiska profil. Till exempel risktestet, föreningsblocket och det uppdaterade utseendet på broschyrerna som är print on demand.

Utveckling
I samarbete med Diabetesförbundet så jobbar vi ständigt med att utveckla utbudet och funktionerna i och omkring webbshoppen. Så som nya produkter, enklare flöden och helt enkelt en effektivare butik.
Kontaktpersoner på Kph för Diabetesförbundetslösning är:
Anette Nilsson, Projektledare & Sälj
Sara Djurström, Kommunikaton & Digitala lösningar