Du ökar närvaron, energin och engagemanget om du på olika sätt hittar vägar för att berätta vad som händer, har hänt och vad som är på gång.
Vi kan hjälpa dig med både planering och genomförande. Hur ofta du ska komma ut, vad ska du lyfta fram, hur du bygger ett register, vilka kanaler ska du gå i, hur du ska hantera den respons du får och så vidare. Vi tror att du vill och också har en massa bra idéer. Se oss som en förlängning av din marknads- eller kommunikationsavdelning.
Några korta tips när du funderar på nyhetsbrev
- Börja med det viktigaste
Arbeta med att få fram essensen i ditt brev och prioritera det. Viktigt är att utgå från läsarens perspektiv och förförståelse. Fundera på insatser och kommunikation som du har haft tidigare. Vad var det som uppfattades som intressant och gav effekt?
- Välj dina rubriker noga
När vi tar emot nyhetsbrev så skummar vi dem så det är viktigt att både vara tydlig men samtidigt väcka intresse och nyfikenhet. Tänk lite kring strukturen och valet av rubriker, så att dina läsare lätt kan navigera sig i brevet och lockas att läsa vidare.
- Var kort och pedagogisk
Vad vi upplever som stora och otydliga textmängder kan få oss att fly. Försök att fånga dina läsare med en intressant sammanfattning – är det mycket information som du behöver förmedla är det viktigt att göra det lätt för läsaren att navigera. Använd underrubriker och hänvisningar, det är helt ok att låta dem klicka sig vidare för mer information.
- Call to action – ge vägar för att agera
En bra vana att uppmuntra dina läsare till handling, att ge dem möjlighet att lätt agera på en impuls eller ett intresse. Det kan vara en call-to-action knapp, en direktkontakt, en fråga att besvara eller en länk till beställning. När du väljer text är det viktigt att du är tydlig, så att dina läsare förstår precis vad du vill och vad de ger sig in på.
- Välj en enkel design
Håll designen så enkel som möjligt. Försök få variation bland text- och bildblock som du också kan lätta upp med rubriker och avskiljare, knappar eller länkar. Det ger ett luftigt intryck, främjar läsbarheten och ser snyggt ut.
- Var gärna lite personlig
Om du har en mer etablerad relation till dina kunder eller medlemmar kan du gärna ha en personlig avsändare; t ex namn@domän.com, i kombination med ett familjärt och personligt tilltal. Det ger ett varmt och öppet intryck och ökar intresset för att ta del av vad ni förmedlar. Här kan det vara svårt att hitta rätt nivå – för personligt kan bli fel. Pröva dig fram med dina kollegor för att hitta rätt tonalitet.
- Lagom i frekvensen
Att dela med sig av information, händelser och tankar är positivt. För täta utskick kan skapa motsatt effekt och i sämsta fall leda till att du tappar prenumeranter.
Håll det därför enkelt, på en lagom nivå.
- Gör det lätt att prenumerera, tipsa andra och avbryta en prenumeration
Lite självklart men ändå värt att återupprepa. Gör det lätt att agera på impulser och en positiv känsla – både om vi vill höra av dig igen eller låta någon annan ta del av ett bra innehåll. Samma sak om vi vill avbryta – det finns få saker som irriterar så mycket som om det är svårt att slippa det man upplever som mindre relevant.
Så här går det till:
- Boka ett möte och berätta för oss om din idé, verksamhet, målgrupp, vilka resurser du har och vad du vill ska hända
- Efter mötet får du snabbt ett förslag av oss som handlar om vårt bidrag och en tanke om vad som kan göras och vad det skulle kunna resultera i
- När vi kommit överens om omfång och insatser är vi snabbt igång.
- Du är utåtriktad, syns, vill något och positiva saker händer.
Crossmedia – ett av våra verktyg
Crossmedia är ett av våra verktyg för att hantera aktiviteter som just inbjudningar, events, nyhetsbrev, erbjudanden, löpande informationsbrev, kampanjer, kundundersökningar och kundvård. Det möjliggör kommunikation genom personliga hemsidor som i kombinationen med fysiska och digitala utskick kan resultera i interaktiva svar i realtid. Möjligheten att anpassa kampanjerna mot olika målgrupper är fantastisk.